2013. augusztus 23., péntek

"Forradalmi" bérautó 1939-ből

Mint ismeretes, 1939 szeptember 3-án Franciaország hadat üzent Németországnak. Ugyanezen a napon gördült le a Citroen autógyár futószalagjáról a képen látható modell első darabja. Az elegáns automobil első tételét egy párizsi autókölcsönző vásárolta meg. Első bérlője pedig  a Független Forradalmi Művészet Szövetség lett, amelyet a francia fővárosba emigrált  Trockij és Andre Breton alapított még 1938-ban. Breton eddigre szakít "kommunista" pályatársaival, így Luis Aragonnal is, Trockijjal azonban a Párizs környéki vidéki sétakocsikázásaik során tartós barátságot köt. Ebben alighanem annak tartós bérleti szerződésnek is szerepe lehetett, amelynek keretében kedvező feltételekkel vehették bérbe az elegáns személyautót. Talán mondanunk sem kell, hogy az autóbérlés költségét nem a vékonypénzű párizsi poéta, hanem az emigrációba kényszerült orosz arisztokrácia hatékony támogatását élvező Trockij fedezte. Hogy a forradalmi művészet ügye ment-e előre a szép Citroen által, annak eldöntését a tisztelt olvasókra bízzuk.   


2013. augusztus 12., hétfő

Ősszel jönnek az olcsó Citroenek

Új modell, új kinézet. A PSA eddig teljesen párhuzamosan futtatta egymással a Peugeot és a Citroen márkákat. Legfeljebb a stílus jelentett némi eltérést, de sok modellnél csak a jelvény különbözött. Most azonban megpróbálnak valami mást, hátha így többet kereshetnek.

autóbérlés

Az elképzelés az, hogy a Peugeot marad a kínálat közepén viszonylag elegáns, konzervatív modellekkel, a Citroen DS modellek viszik a furcsa de igényes kivitelű vonalat a megszokott, komplikált műszaki megoldásokkal, míg a C-line modelleket kifejezetten kis pénzű vásárlóknak szánják. Abban bíznak, hogy a műszakilag egyszerű típusokat az alacsony árfekvés és az érdekes formatervek kombinációja népszerűvé teszi, legalább annyira, mint a Dacia szuperolcsó, de legfeljebb átlagos külsejű autóit.

Egyelőre annyit engedtek sejteni, hogy az első C-line modell, amely az őszi Frankfurti Autószalonon lesz először látható, a C3-ast váltja fel a kínálatban, de később a C1 és a C4 típusok helyére is ilyen, olcsóbb autó kerülhet. Valószínű, hogy a C5 teljesen eltűnik, az utódja a DS sorozatba tartozik majd, a kisebb kategóriákban viszont legalább négytagú palettát kínálnak majd C-line típusokból.

A PSA csoport az elmúlt években vaskos veszteségeket szenvedett el a gyengélkedő európai személyautó-piacnak köszönhetően, és úgy néz ki, az új Citroenektől remélik a helyzet javulását. Elképzelhető, hogy igazuk lesz, legalábbis a Dacia váratlan népszerűsége alapján az olcsóbb típusoktól méltán várhatják az eladások érezhető növekedését. Remélem jól fog kinézni az új autó és mindenkinek tetszeni fog.

2013. augusztus 8., csütörtök

Újabb sci-fi autó az Auditól

Egy újabb sötét autót készített az Audi, persze csak virtuálisan. Nem a mostani az első eset, hogy az Audi egy látványos mozifilmhez kitalált autót készített, gondoljunk csak az Én, robot című alkotásra, amelynek gömbkerekű sportkocsija sokak emlékezetében megmaradt.

Audi

Az Enders Game című filmhez virtuálisan megálmodott Audi fleet shuttle quattro elnevezésű autó még távolról se hasonlít a márka mai típusaira, így ha nem lett volna a sajtóközlemény, senki nem figyelt volna fel a járműre. Ami persze tele van csúcstechnikával, de hát egy, csak számítógépen létező autónál ezt nem nehéz mondani, pláne hogy nem is részletezik, mire is gondolnak jelen esetben.

Orson Scott Card 1985-ben íródott könyvének magyar címe Végjáték volt, a film is valószínűleg így kerül majd a hazai mozikba. Németországban október 24-én mutatják be az alkotást. Nagyon jól fog mutatni az autó még ha sajnos nem is igazi.

2013. augusztus 4., vasárnap

A vezetők 98 százaléka nem érti a műszerfal jelzéseit

 Biztosan akad fölösleges jelzés a műszerfalon, de ha már ott vannak akkor jó lenne tisztába lenni velük.
A Britannia Rescue nevű autósegély-szervezet felmérése szerint a vezetők nem értenek autóikhoz.


Vajon Önök közül hányan ismerik fel a fent látható jelzéseket? Következzen a figyelmeztető jelzések megoldása:

1. Kürt 2. Olajnyomás 3. Fék/kézifék visszajelző 4. Blokkolásgátló 5. Akkumulátor 6. Motorhiba 7. Vészvillogó 8. Hűtőfolyadékszint/túlmelegedés 9. Légzsák 10. Biztonsági öv 11. Fényszóró 12. Üzemanyagszint 13. Ködfényszóró 14. Szélvédőmosó 15. Szélvédő jégtelenítő 16. Hátsó szélvédő fűtés 17. Rögzítőfék 18. Keréknyomás 19. Kormányszervo 20. Motorleállító-rendszer 21. Nyomja le a kuplungpedált 22. Nyomja le a fékpedált 23. Irányjelző 24. Ködzárófény 25. Dízel részecskeszűrő 26. Víz az üzemanyagszűrőben 27. Automatikus váltó 28. Fékbetét 29. Sebességtartó rendszer 30. Izzóhiba 31. Dízel izzítógyertya/előfűtés 32. Szervizlátogatás szükséges 33. Menetstabilizáló

A felmérés szerint mindössze 12 olyan jelzés van, ami „szabványosnak” mondható, és összesen 16 olyan van, amely kisebb eltéréssel megegyezik az összes autóban. A megkérdezett 2018 autóvezető 52 százaléka tudta csak ezeket jól értelmezni. A legnagyobb káosz a Mercedes E-osztályban van, ahol 41 különféle visszajelző-lámpa világíthat; a Nissan Micra, a BMW 3-as és a Volvo S40 megelégszik 21-gyel. A katalizátor-hibára figyelmeztető jelzést a vezetők 95 százaléka nem ismerte fel, a légkondi-hiba jelzést 86 százalék nem tudta értelmezni, és a keréknyomás-visszajelző hibajelentésével 71 százalék nem tud mit kezdeni, a fékhiba-visszajelzést 48 százalék nem ismerte fel. A legrémisztőbb, hogy átlagosan csak 12 napi világítás után keresnek fel egy szervizt azzal, hogy baj van az autóval – aki ilyen sokáig vár, átlagosan 200 fontos javítási költséget fizetett, aki azonnal javításra vitte kocsiját, megúszta 85 fontos javítással. Tehát figyeljünk oda minden apró kis lámpára, villogóra mielőtt még nem történik nagyobb baj.