Mint azt a jeles kárpátaljai irodalomtörténész, Kállay Labord kitartó kutatással felderítette, Budapesten nem valami kültéri lepukkant helyen, hanem 1910-ben a Városligetben nyílt meg számos fűtött kocsibeállóval és garázzsal az első autókölcsönző 12 darab vadonatúj Ford gépkocsival. A T-modelleket a vállalkozás alapítója, Häzler Aurél egyenesen a detroiti Ford-gyárból rendelte és hozatta igen súlyos, mondhatni infra summáért (futotta rá neki: Grazban élt osztrák földbirtokos nagyapjától tisztes vagyont örökölt). Az automobilokkal eredetileg a szolgáltatás igénybe vevői a Városligetből kihajthattak az akkor még főleg lovaskocsik uralta budapesti forgalomba. Az emberek megálltak a járdaszegélyen, amikor az Andrássy úton az urak és dámák végigszáguldottak a jó időben optimálisra nyitott tetejű autóikon.
Ám az első budapesti autókölcsönző már működésének második hónapjában egy tragikusan súlyos balesettel írta be magát a város közlekedési történetébe.
Hol voltak még akkor az önvezérelt elektromos autók! A gépkocsiforgalomhoz nem szokott autóbérlők korábban is keltettek néha riadalmat 1-másfél órás kocsikázásaik során. Előfordult, hogy fel-felkaptak a járdára, felborítottak egy-egy szemetes kukát vagy megrémisztették a közelükben kaptató lovakat. Ám 1910. június 2-án ennél sokkal nagyobb baj történt.
A városliget egyik kültéri teraszán kávézgató hölgykoszorúból kiválva, aznap történetesen Olcsváry Cintia-Katinka baró kisasszony indult bérkocsikázásra. Mivel vezetni nem tudott, sofőrt is bérelt a mulatsághoz. A fiatal, nyalka gépkocsivezetőnek persze nagyon megtetszett nem csupán a feladat, hanem a kisasszony is és menet közben gyakran rajtafelejtette a szemét. A gyér forgalomban az nem is okozott volna gondot, de egyfelől a pilóta fitogtatni próbálta tudását, így mindenféle kunsztokat hajtott végre menet közben. Pechére nem sokkal korábban tűz ütött ki a Széchenyi fürdő egyik szaunájában (túlhevítették a köveket és néhány törölköző lángra kapott), és az angyalföldi tűzoltóságról induló tűzoltó kocsi éppen akkor száguldott végig az Andrássyn. Bár kongatták az autó elejére szerelt harangot, ennek hangját a két autómotorhangja eléggé elnyomta, és a Hősök teréről bekanyarodó bérkocsi váratlanul szembetalálta magát az intézkedni induló önkéntes közeggel.
Hiába történt kormánynak szapora kapkodása, fékek hiába csikorogtak és Cintia-Katinka is hiába markolt hosszú karmaival az ifjú pilóta izmos combjába. Sikítására hiába nyíltak ki az erkélyeken az emeleti ablakok végig az Andrássyn. A tűzoltóautó telibe találta a Fordot és teljes erővel nekicsapta az egyik út menti fának.
Hamarosan tömeg gyűlt a helyszínre, megdöbbenésük határtalan volt. Még akkor is a történtekről vitatkoztak, miután a pórul járt fiatalokat a mentőkocsi elszállította.
Ezek után a bérautókkal többé nem volt szabad a városi forgalomba kihajtani. Csupán a Városliget sétányain folyhatott a kocsikázás - de a Olcsváryné Lőrincz Myrtill báróné elnöklete alatt álló Első Polgári Magyar Nőegylet határozott követelésére egy útvonalat még is lezártak a bérelt autók elől - állítólag a babakocsijukat itt tologató kismamák biztonságának a védelmében.
Forrás a weblap.org portálon Troján Anna tollából: Kültéri teraszok - elektromos infrafűtés - honlap optimalizálás
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése