2016. július 22., péntek

Vége az Uber-nek Magyarországon


Uber alkalmazás okostelefonra Magyarország
Lényegében betiltották az Ubert

Július 24-én távozik a mobil applikációval rendelhető szolgáltatás


Kivonul a magyar piacról az Uber személyszállítási, taxi szolgáltatás. Az ok a törvényi szabályozás megváltoztatása, mely a működtetők szerint ellehetetleníti a szolgáltatás további üzemeltetését.

Az Uber egy mobil applikációval optimalizált taxi-szolgáltatás, melynek lényege, hogy a rendszer a legközelebbi autót küldi a kliens elé, ezért minimális a várakozás, az útvonalat szintén az applikáció határozza meg, ezért elkerülhetőek a csalások.

Miért távozik a szolgáltatás?


Sokáig úgy tűnt, hogy a taxis tiltakozás még jót is tett az applikációnak, hiszen egy nagyobb volumenű marketing kampánnyal ért fel az autós személyszállítással foglalkozók számára. A sofőrök rendelkeznek minden szükséges engedéllyel, adót is fizetnek, az új szabályozás értelmében mégis elveszíthetik jogosítványukat és autójukat is az Uberezők.

A szolgáltatásban résztvevők és a taxisok között egyetlen különbség az volt, hogy bár az Uber autói is levizsgáztatott, szigorúan ellenőrzött autók, de bizonyos paramétereik, és színük nem felel meg a törvényi előírásoknak. A taxi társaságokkal ellentétben rugalmas árszabásuk sem igazodik a taxi társaságok által használt díjazáshoz.

Bár a különbségek nem nagyok, ha az Uber belement volna a változtatásokba, a szolgáltatás épp azt a jellegét veszítette volna el, amiért az emberek megkedvelték és használták.

Az üzemeltetés leállításának egyik fő oka, hogy a kormányhatározat értelmében lehetőség lett volna letiltani az okostelefonos alkalmazás magyarországi működését, ami példa nélküli jelenleg.

2016. július 14., csütörtök

Önvezető autók - önjáró automobil

Az automobil egyenes jelentése az, hogy önjáró, ezért eléggé vicces, hogy a most egyre inkább sokszor emlegetett önvezérelt, önvezető gépkocsikat önjáró autóknak is nevezik, lévén ez színtiszta tautológia.

vezető nélküli autó - önjáró

Mostanában két világcég is, a Tesla és a Google is hatalmas erőforrásokat mozgat meg, hogy piacvezető legyen az önvezető autók piacán, de a két szupervállalkozás más-más elképzelések mentén halad - számolnak be róla a külföldi szakmai lapok, amelyek cikkeit olykor a magyar sajtó is szemlézi és interpretálja.

Az erőteljes fejlesztés és az ezerrel nyomott marketing közben az a hír borzolta a kedélyeket, hogy egy ember meghalt az önvezető Tesla-autó robotpilótájának hibája miatt. Persze a jóindulatú kommentárok arról szólnak, hogy a technológia újszerűsége miatt szinte törvényszerűek az időnként elfordulnak balesetek. A statisztikák is eléggé meggyőzőek: a hagyományos autók esetében évente több tízezer ember veszti életét közúti balesetekben, és nem kétséges, hogy önvezérelési technológia  csökkenti ezt a számot, ezért minden bizonnyal beigazolódnak a fejlesztéshez fűzött remények.

a Google önvezető autója
Sajtóhírek és hivatalos közlemények szerint a tesla-baleset oka szoftverhiba volt, nem pedig az, hogy a sofőr beavatkozott az autó irányításába. Ugyanakkor nem kétséges, hogy a Tesla fent ismertetett megoldása a kevésbé rizikós, amennyiben egy viszonylag kicsi, de fontos változtatással próbálja segíteni az emberek vezetési szokásait, s ráadásul egy már meglévő technológiát használ fel. A Google verziója pedig az összes eddig ismert technológiát elavulttá tenné és alapjaiban reformálná meg a közlekedést.